söndag 25 januari 2009

Mörka detaljer till det vita








Som ni säkert redan har förstått så tycker jag om den ljusa färgskalan och framförallt vitt.

I vårt hem är det mesta vitt. Många anser att vit inte är en färg...men där håller jag inte med. Jag har dock börjat ta in fler mörka möbler och detaljer att blanda upp det vita med.

I vårt sovrum har vi en del brunt och lite guld till det vita. På översta bilden kan ni skymta Odile - en freskmålning av Jonas Wickman som jag köpt av Martine Colliander.
En fransk fåtölj som jag köpte på blocket i somras.
Spegellampetten har jag fått av min mor & far, inköpt på en antikaffär för många år sedan. Det finns ett par och mina föräldrar har den andra.
Nattduksborden är inköpta på Olsson & Jensen men har tyvärr utgått ur deras sortiment.
I veckan har jag fått in nya varor till butiken som skall packas upp på fredag.

Trevlig dag!
Maria

7 kommentarer:

Skatan sa...

Hej!

Klart vitt är en färg ;-) Den finns ju i hur många nyanse som helst! Det gäller att lyckas variera den för att få liv. Det är det emellertid inte alla som lyckas med...då blir det lite trist och möjligen upplevs det då inte som en färg. Nog om min teori ;-)

Jag smyger också in en hel del mörkt till det vita. Brunt följer per automatik en del gamla möbler, men jag gillar också det svarta. Sedn är jag ju en grön tjej ända in i själen så grönt är alltid närvarande på något vis...

Nu skall jag sluta surra!Önskar en fin dag.

/Anna

Tulipa sa...

Hej!
Älskar dina bilder!

För mig är vitt absolut en färg.
En utgångspunkt och en bas.

Kraam!

Lilla huset på prärien sa...

Vilken underbar fåtölj! Du skriver ju att du hittad den på Blocket men jag tror knappt att det är sant. Livet är inte rättvist, jag hittar aldrig sådana fina på Blocket!

Själv älskar jag det vita - tycker det är fantastiskt fint och levande. Särskilt om man använder hela den vita FÄRGSKALAN ;) Som faktiskt är en färgskala... så tjusig så.

Kram Jenny

Maria i Lilla villa vita sa...

Vilka vackra bilder du tar! Du är verkligen duktig. Jag gillar också allt vitt, men givetvis blir det ibland bara ännu finare när man har lite mörka inslag också. Miljön blir lite mer levande.

Mvh Maria

Hem och Lycka sa...

Blir hemskt förtjust i den vackra lampan..

kram

Anonym sa...

Det finns så många nyanser av vitt.

Kul att du introducerar lite mer kontrast - det är fint!

Eftersom vi bott flera år i Mellanöstern tycker ju jag att det är fint med mörkt trä också.
Inte för mycket, men om man kan uppnå en hybrid mellan det ljusa, svenska, och lite mörkare krydda, så är det precis min stil!

Nattygsbordet trodde jag var antikt!

kram ingela

i Emmas vita hem sa...

Hej Maria :)

Hittade hit genom en annan blogg och fastnade helt. Vilket underbart vackert hem du har!
Vitt är så rofyllt, rent och vackert :)

Ha en mysig helg!
Kramar Emma